Vacatures

Jarno van Dijk: ‘Ruimte staat bij mij voor ontwikkeling’

Met een glimlach kijkt collega Jarno van Dijk uit naar het schooljaar 2023-2024, waarin hij zich verheugt op een nieuwe opleiding en het ontdekken van de verhalen van leerlingen. Jarno is een senior leerkracht op de Koningin Wilhelminaschool in Amersfoort, de school voor speciaal basisonderwijs ‘Waar je samen leert en groeit!’

Nieuwe leerlingen, nieuwe verhalen

In zijn tweede jaar op de Koningin Wilhelminaschool (KWS), na acht jaar bij de Windroos van PCBO Amersfoort, kijkt hij ernaar uit om nieuwe leerlingen te ontmoeten en hen te begeleiden in hun leerproces. Voor Jarno is het persoonlijke contact met de kinderen de essentie van zijn baan, waarbij hij zich richt op hun individuele ontwikkeling.

Leukste herinnering aan eigen schooltijd

Jarno: ‘In groep 4, 5 en 6 had ik een leerkracht waar ik echt tegenop keek. Hij was net afgestudeerd en nam alle tijd om het kind achter de leerling te kennen. Dit heeft mij ook echt gemotiveerd om net zo voor de klas te staan.’

Over onze kernwaarde ruimte

Voor Jarno staat ‘ruimte’ gelijk aan ontwikkeling. Hij werkte een hele tijd op de Windroos met ontzettend veel plezier en dat kwam omdat hij veel vrijheid kreeg om nieuwe dingen uit te proberen. Denk aan nieuwe methodes implementeren, een tof coaching traject volgen en ook als een van de eerste met EDI en Close Reading aan de slag gaan. Op de KWS nam hij zich voor 100 dagen zijn focus op zijn klas te leggen, wat hem de ruimte gaf voor persoonlijke en professionele ontwikkeling.

‘Coach in het onderwijs’

Drie jaar geleden rondde Jarno de opleiding ‘Coach in het Onderwijs’ af. Een persoonlijke reflectieve professionaliseringslag want het benadrukt het belang van het begrijpen van jezelf als leerkracht en hoe dit doorwerkt in de interactie met leerlingen en collega’s. Jarno: ‘Coaching helpt jou als leerkracht om te kijken naar de persoon achter het gedrag. Waar je vandaan komt echt invloed heeft op hoe jij voor de klas staat. Waarom wekt het gedrag van een leerling irritatie bij jou op? Waarschijnlijk omdat het in strijd is met jouw waarden en normen.’

‘Waar ik mij steeds meer bewust van ben is dat de context er veel meer toe doet dan alleen de cijfers en dat de driehoek ouders-leerling-school echt in balans moet zijn om optimaal te kunnen presteren.’

Momenteel verdiept Jarno zich in Contextuele Leerlingbegeleiding. Hij past de opgedane kennis toe in gesprekken tussen ouders en leerlingen. ‘Het is bepalend voor het gedrag en de prestaties van een kind in welk gezin het opgroeit. Neem Y. De jongste uit een gezin met drie oudere zussen. Zijn leerhouding en gedrag zijn niet altijd oké, terwijl zijn scores prima zijn. Ik vroeg hem laatst “Word jij thuis wel eens gecorrigeerd?” Hij zei van wel.. Een paar weken later in een driehoekgesprek begrijp ik veel beter waarom dit ‘prinsje’ het ontzettend lastig vindt als hij wordt aangesproken op zijn gedrag.’ Bewust van de waarde van de driehoeksrelatie tussen ouders, leerlingen en school, benadrukt Jarno dat context meer betekent dan alleen cijfers. Hij pleit voor een evenwichtige benadering voor optimale prestaties.

Jij mag tot je recht komen

Jarno prijst de ondersteuning op zowel privé- als werkgebied, waarbij hij zijn directeur erkent voor begrip in moeilijke tijden. Hij heeft de mogelijkheid gekregen om een loopbaantraject en gerichte coaching te volgen om zichzelf te ontwikkelen én met complexe groepen om te gaan. Jarno: ‘Met als resultaat dat zowel de leerlingen als ik een top jaar hebben gehad!’

De tip voor andere leerkrachten:

Jarno: ‘Op iedere school kan je als leerkracht iets betekenen. Maar er zijn binnen PCBO Amersfoort een paar scholen waar je niet alleen op leergebied maar vooral in het leven van een kind echt iets kan betekenen. Mijn tip is: loop eens een dag mee bij deze scholen. En ook: blijf jezelf ontwikkelen. Er zijn veel interessante cursussen, trainingen en opleidingen. Jij hebt daar zelf veel aan, maar jouw leerlingen en school ook!’

Ben jij die vindingrijke professional?

Kom eens praten!